Spring naar de inhoud

Inhoudsopgave

Homepage voor vakmensen

Een website maken voor vakmensen: overzicht van kosten, tips en alternatieven

HERO redactie  | 28-08-2025  |  Leesduur: minuten

Tegenwoordig zoeken veel klanten hun vakmensen online. Een moderne website kan daarom echt een concurrentievoordeel zijn. In dit artikel lees je hoe je online zichtbaar wordt, wat een goede website kost, en hoe je typische fouten voorkomt.

Veel klanten zoeken online naar informatie over diensten. Maar loont een eigen website als vakman wel? © 2018 GaudiLab/Shutterstock.com | © 2018 GaudiLab/Shutterstock.com

Waarom een website voor vakmensen?

Is een eigen website voor vakmensen per se nodig? Veel kleine installatie- en bouwbedrijven draaien prima op mond-tot-mondreclame en worden rechtstreeks gebeld door klanten. Toch blijft een website bijna altijd een waardevolle toevoeging. Het maakt je bedrijf zichtbaar voor nieuwe klanten die online zoeken, en het geeft bestaande klanten vertrouwen omdat ze kunnen zien wie je bent, wat je doet en hoe ze je kunnen bereiken.

Een groot deel van de mensen doet tegenwoordig online onderzoek voordat ze een vakman kiezen—zelfs als ze jouw naam via via hebben gehoord. Ze googelen je om te checken of je betrouwbaar overkomt, of je recente projecten hebt en of je contactgegevens kloppen. Door online goed vindbaar te zijn en je diensten duidelijk te presenteren, versterk je je professionele uitstraling en wordt het voor klanten veel eenvoudiger om contact op te nemen. Met de toenemende digitalisering wordt een professionele online aanwezigheid dan ook alleen maar belangrijker.

De belangrijkste info in één oogopslag

Hier zijn de belangrijkste punten voor je eigen vakmansite, zodat je alles handig bij elkaar hebt:

VakmansiteUitleg
NoodzaakNiet elke vakman heeft een eigen site nodig, maar zorg in elk geval dat je vermelding op Google Maps klopt.
KostenDe kosten hangen af van de omvang. Reken in het algemeen op minimaal €2.000 voor een professioneel ontworpen site.
Zichtbaarheid (SEO)Elke site moet complete informatie bevatten om hoog in Google te kunnen scoren. Houd je site actueel om vindbaar te blijven.
AlternatievenEen compleet bedrijfsprofiel op Google is het beste gratis alternatief voor een eigen vakmansite.

Bedrijfsprofiel op Google Maps

Een officiële bedrijfsvermelding op Google is de makkelijkste manier om potentiële klanten alle relevante info te geven en zichtbaar te zijn in zowel Google Zoeken als Google Maps. Je kunt gratis foto’s, openingstijden, contactgegevens en meer toevoegen aan je bedrijfsprofiel.

Het is wel belangrijk dat je een geverifieerde bedrijfsvermelding gebruikt met je eigen login. Ook als je een eigen site hebt, moet je je Google‑vermelding bijhouden, want veel klanten zoeken direct in Google Maps. Wil je weten hoe je dit snel en eenvoudig doet? We hebben een aparte info‑pagina over Google‑bedrijfsprofielen.

Aanbieders, oplossingen en prijzen: wat kost een goede vakmansite?

Als je online zoekt naar “professionele website”, kom je al snel aantrekkelijke aanbiedingen tegen. Het slechte nieuws: het grootste deel daarvan kun je gerust negeren. Je kent vast dubieuze prijsstunters als “Nieuwe ramen voor €50” of “Verwarming vervangen voor maar €1.000 all‑in”. Als vakman weet je dat zulke prijzen zelfs gevaarlijk kunnen zijn, omdat ze bijna garantie geven op prutswerk. Hetzelfde geldt voor goedkope bedrijfswebsites. Omdat de meeste vakmensen geen webexperts zijn, zijn er veel rotte appels die daar misbruik van maken. Iedereen kan zich “websitebouwer” noemen, wat het extra lastig maakt om de juiste partij te kiezen. In het algemeen geldt: als je een professionele website voor jouw vakwerk bedrijf wilt opzetten, moet je bereid zijn er genoeg budget in te steken voor een kwalitatief resultaat. Een matige homepage maakt een slechte eerste indruk en kan je zelfs schaden.

Het is lastig om precies te zeggen wat een goede professionele website voor jou als vakman kost, maar reken in het algemeen op minimaal €2.000. Aanbieders die een site beloven voor bodemprijzen tussen €300 en €1.500 leveren meestal lopende‑band‑werk dat inhoudelijk en visueel niet overtuigt. Wil je dat een externe partij een eenvoudige maar professioneel ontworpen site voor je maakt, dan kom je meestal uit op een midden‑viercijferig bedrag.

Wil je meer (bijvoorbeeld een online boekingstool of zoekmachineoptimalisatie door een bureau om bovenaan Google te komen), dan moet je extra investeren. Voor een écht hoogwaardige en moderne website kunnen prijzen tot €20.000 passend zijn. Maak altijd een kosten‑batenanalyse en bepaal hoeveel budget je aan je site wilt besteden. Laat je vooraf goed adviseren en bekijk afgeronde projecten en referenties—door die zorgvuldig te beoordelen vind je een betrouwbare en kundige aanbieder.

Zelf je website maken

Ook als leek kun je je eigen site maken. Er zijn website‑builders zoals Wix of Jimdo met eenvoudige templates waarmee je snel en goedkoop kunt starten. Dat bespaart geld, maar kost wel flink wat tijd. Als je zelf een professionele website wilt bouwen, plan dan minimaal 5 tot 7 werkdagen in. Een ander nadeel: zelfgemaakte sites zien er vaak uit alsof ze met een builder zijn gemaakt. Heb je budget, dan is het sterk aan te raden een professional in te schakelen. Een hoogwaardige site overtuigt klanten van je bedrijf—een slechte site doet het tegenovergestelde, zeker nu steeds meer mensen digitaal vaardig zijn.

Vakmansite maken: waar moet je op letten?

Het is lastig om algemeen te zeggen wat er allemaal op een professionele website voor de bouw en installatie moet staan – het hangt helemaal af van je doelen. Bepaal vooraf of je online aanwezigheid vooral een digitale visitekaartje moet zijn, of juist veel nieuwe klantaanvragen moet opleveren. Hier zijn de belangrijkste punten die je zeker moet meenemen, of je de site nu zelf bouwt of een externe partij inschakelt:

AspectUitleg
DomeinKies een beschikbare domeinnaam die je mooi vindt. Korte namen zijn handig. Je e-mailadres is ook gekoppeld aan je domein.
CMS (Content Management System)Er zijn veel CMS‑oplossingen; vooral WordPress is een gratis, populaire alleskunner waarmee ook niet‑experts de site kunnen bijhouden.
Omvang van de siteVoor vakmensen is een eenvoudige site meestal genoeg. Naast de homepage heb je pagina's nodig voor je diensten, je team en contact.
Design (mobiele weergave)Smaak is persoonlijk, maar ga voor een duidelijke, begrijpelijke opzet. Must: een goede weergave op mobiele apparaten (responsive design).
SnelheidJe site moet zo snel mogelijk laden. Uitbundige designs vertragen meestal de laadtijden.
BoekingstoolWil je nieuwe klanten via je site, zorg dan idealiter voor mogelijkheden om afspraken en opdrachten online te boeken—dat verlaagt de drempel.

SEO voor vakmensen: gevonden worden in Google

Zelfs de mooiste site heeft pas nut als er ook echt bezoekers komen. Waarom staan sommige sites bovenaan, terwijl andere pas op pagina vijf verschijnen? Om dat te snappen moet je weten hoe zoekmachines werken: Google gebruikt een algoritme dat beoordeelt welke sites het best passen bij een zoekopdracht.

Een bot (een “crawler”) speurt regelmatig het hele web af en probeert de pagina’s te vinden die het meest relevant zijn. Maak het de Google‑algoritmes zo makkelijk mogelijk: duidelijke koppen en beeldbeschrijvingen met een heldere link naar jouw vak en diensten maken meteen duidelijk waar je site over gaat.

Let ook op je bereik. De meeste klanten zoeken naar bedrijven in de buurt—dus het is slim om een regionale link te leggen en bijvoorbeeld je stadsnaam meerdere keren op de site te noemen. Wil je juist klanten uit heel Nederland, dan heb je serieuze vakexpertise nodig en moet je meer tijd en geld investeren.

Structuur en volledigheid

Wil je met je website binnen andere bedrijven in de bouw en installatie hoog scoren in Google, dan zijn een nette structuur en volledige informatie het belangrijkst. Elke subpagina heeft een algemene titel nodig, een paginabeschrijving (de “meta description”), één hoofdkop en daaronder subkoppen. Zelfs deze basics zijn in de praktijk vaak niet op orde, waardoor veel websites weinig bruikbare info voor Google bieden. Dat geldt ook voor afbeeldingen en links.

Vul alle beschikbare velden met zinvolle info en Google waardeert je site meteen beter. Zorg daarnaast voor een heldere sitestructuur. Je URL mag geen rare tekens bevatten en moet duidelijke hiërarchieën laten zien (voorbeeld: wwwdakdekkersbedrijf.nl/dak-isolatie). Zo begrijpt Google makkelijker welke informatie je aan potentiële klanten biedt.

Keywords en content

Keywords zijn zoekwoorden die met bepaalde frequentie in Google worden ingevoerd. Tien jaar geleden kon je als vakman je site volproppen met de juiste keywords en stond je automatisch bovenaan. Die tijd is voorbij, maar het is nog steeds verstandig om relevante zoektermen in je teksten te verwerken. Overdrijf het alleen niet: het belangrijkste is informatieve, goed leesbare content—zowel voor Google als voor je bezoekers. Beantwoord daarom de kernvragen: Wie zit er in je team? Welke diensten lever je? Waar werk je? Zo vinden je klanten snel alle relevante antwoorden.

Kun je Google‑posities kopen?

Het is een hardnekkige mythe dat je posities in Google kunt kopen—zo werkt het niet. Je kunt wel advertenties in Google plaatsen die soms boven de normale resultaten staan, maar met een adblocker verdwijnen die ook zo weer. Veel betrouwbaarder en goedkoper is een hoge positie in de organische zoekresultaten—die kun je niet kopen, die moet je verdienen met een hoogwaardige website.

Bezoekers aantallen meten

Er zijn verschillende tools om je bezoekersaantallen te meten, maar de makkelijkste is Google Analytics. Maak een gratis account aan en voeg een klein code‑snippet toe aan je site. Daarna zie je precies hoeveel bezoekers je site krijgt.

Is de site het überhaupt waard?

Als je je bezoekersaantallen in de gaten houdt, zie je vrij snel of de investering in een nieuwe website ook voor jouw vakwerkbedrijf zich heeft terugbetaald. Krijg je al na korte tijd maandelijks duizenden bezoekers en veel nieuwe opdrachten via je site, dan doet de site wat ’ie moet doen. Blijven de klikken uit, dan is er waarschijnlijk een verdere verbetering nodig.

Afbeelding: Hero vaksoftware

HERO: Vaksoftware voor op kantoor en op locatie

Probeer gratis